Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Prasátka z chleba

Sedím na zídce před vstupem do Vřídelní kolonády v Karlových Varech, naproti soše Gagarina. Bude končit rok 1988. Přeju si do nového roku vše nejlepší se spoustou lidí, oni si odnášejí prasátka pro štěstí, mně přibývají pětikoruny

Kapesné se mi v životě podařilo nejlépe utratit v jedenácti letech na výletě v Hradci Králové, udělalo to pak ze mě neobyčejně bohaté dítě.

Před Priorem tenkrát stály dva campingové stolečky, jeden s losy a u druhého prodával pán čuníky z moduritu pro štěstí. Zvolila jsem prasata a jako dárky z výletu jich nakoupila tolik, na kolik jsem jen měla k dispozici pětikorun.

Na všechny, které jsem chtěla obdarovat, ovšem prasátko nevyšlo. Nedalo se nic dělat, musela jsem zkusit nějaká dodělat. Modurit nebyl problém, maminka mi odmala z něho vyráběla pohádkové postavičky do divadla a později pak falešná perleťová céčka, doma byl vždy. Poprvé se u nás doma  modurit nevařil ve vodě, ale dozlatova pekl v remosce.  Dílo se povedlo, ohlasy byly velké.

Zjistila jsem, že vyrobit takového čuníka je ohromně jednoduchá věc. Ty mé, trochu menší a s očima z pepře místo nového koření, jsem začala posílat do světa záhy. Po škole jsem si pustila televizi, před sebe dala tácek a za chvilku jsem jich šla dvacet péct. Várka se rozprodala do půl hodiny, kdekoliv jsem se v lázeňském městě s nimi posadila. Měla jsem je vedle sebe na kancelářském papíru s namalovaným čtyřlístkem a cenou. 

Téměř každá má zákaznice z Ruska se ptala, zda jsou prasátka z chleba. Nešlo mi to do hlavy a zdálo se mi to jako pěkná blbina. Doma jsem i jednou zkoušela užmoulat něco ze střídy a ruské děti pěkně litovala. 

 Policajt mě při prodeji chytil až někdy po revoluci a vysvětlil mi, že když je mi třináct , je třeba aby si živnostenský list pořídila alespoň maminka. Pořídila si ho pak i maminka spolužačky, která prasátka začala dělat sama. Štvalo mě nejvíc, že mi byznys neohrožuje sama kamarádka, ale inspirovala se dospělá paní, která začíná dodávat do obchodu kousek od místa, kde jsem nejčastěji prodávala já. Tenkrát mi teprve došlo, že i já podnikatelský záměr a možná i autorská práva vlastně ukradla...i když konkurovat začala o 300km dál. 

Začínal kapitalismus. Abych svá prasátka odlišila, ještě trochu jsem je zmenšila, jako oči začala vsazovat malé korálky, na prdelku lepit zelený čtyřlístek a rovnou čtyřnásobně jsem je zdražila. .Bohunčinu maminku jsem setřásla. A pro zákazníky z Ruska jsem vyvinula řadu ,,sněžných albínů". Jestli jsou prasátka z chleba se pak už ptávali stále řidčeji.

Celé s tím chlebem mi to došlo až před pár lety, když jsem začala péct doma svůj kváskový. Čuníků jsem po třiceti letech opět řadu upekla, ano z chlebového těsta. Není to takový kýč jako z moduritu, dávají smysl. Báječně se třeba dají chroupat k polévce.

Dnes jsem čuníků vyrobila dvanáct místo novoročenek, polovina se už vydala do světa.

Zbylou šestici vám posílám alespoň na fotce, ať přinesou štěstí!

PF 2024

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Vladimíra Zajíčková | neděle 31.12.2023 16:12 | karma článku: 14,96 | přečteno: 255x
  • Další články autora

Vladimíra Zajíčková

Dobré vztahy s Prahou

Psychiatrie nerozlišuje mezi skutečnou shodou okolností a psychotickým mylným výkladem světa. Mám tendence vyprávět zeširoka, tak se k mým opakovaným a mimo statistiku stojícím souhrám dostávám až někde za polovinou tohoto textu.

26.12.2023 v 16:39 | Karma: 11,95 | Přečteno: 332x | Diskuse| Osobní

Vladimíra Zajíčková

Blog první, který vypráví o svém vzniku a představuje chlubilku autorku

O mnoho dlouhých měsíců soukromého života jsem přišla a za mřížemi, pokoušeli se mě tam vyléčit. Na dohnání ztraceného času to chce dobrý managment. Co tedy slova o sobě, adresovaná redakci, použít rovnou jako část svého blogu?.

22.12.2023 v 5:25 | Karma: 13,75 | Přečteno: 208x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Hokej proti Finům je pro řadu lidí důležitější, divil se šéf poslanců SPD

10. května 2024  5:43,  aktualizováno  14:37

Přímý přenos Do boje o korespondenční volbu ve Sněmovně vstoupilo v pátek začínající hokejové mistrovství světa...

Zlé kuře, dvouocasý pes a vyléčení smrti. Do eurovoleb jdou i bizarní strany

10. května 2024  14:34

Premium O 720 europoslaneckých křesel se v červnu neutkají jen zástupci známých a tradičních stran, ale i...

Při výbuchu a požáru ve sklepě domu na Přerovsku se zranily dvě ženy

10. května 2024  14:15,  aktualizováno  14:30

Při explozi ve sklepě rodinného domu v Jezernici na Přerovsku se dopoledne zranily dvě ženy. Výbuch...

Autobus s dvacítkou lidí se v Petrohradě vřítil na most a spadl do řeky

10. května 2024  14:27

V centru Petrohradu v pátek přišli o život nejméně čtyři lidé, když z mostu do řeky Mojky spadl...

  • Počet článků 3
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 258x
Největší hodnota je pro mě osobní svoboda, Ráda tvořím a občas musím bojovat za právo na svou individualitu.

Peču si doma na Hané kváskový chleba a vypaluju své keramické hrnky, Po čase opět připravuji autorský divadelní projekt..

Letos jsem vstoupila do třetí třetiny svého života a těším se na ní. Ta druhá byla občas trochu krušnější. Občas se mě psychiatři pokoušeli vyléčit a udělat ze mě někoho jiného, než kým jsem se narodila. Snad se mi podař pokračovat v životě podle svých představ a obhájit právo být taková, jaká jsem.

Seznam rubrik